Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under oktober 2010

Av Lydia - 18 oktober 2010 21:45

Det verkar vara slut på det vackra höstvädret för denna gång. Det har börjat regna ute, och ska tydligen hålla på de närmaste dagarna. Vi får vara tacksamma över den höstglöd vi fått.


I går kväll var det väldigt lugnt och skönt här hemma. Alldeles valp-fritt, för Lydia fick följa med matte på syjunta. Valpar behöver social träning, sade matte. Hur ska det gå? undrade husse som såg framför sig upprullade nystan, söndertuggade skor och nerkissade mattor.

Men Lydia hade skött sig så bra så, sovit mest hela kvällen vid mattes fötter.


På vägen dit och hem utsattes hon för kollektivtrafikträning. Hon fick åka tunnelbana, spårvagn, buss och rulltrappa - allt för första gången. Det gick också bra, hon somnade till och med på spårvagnen, i mattes knä.


Hon passade på att utforska hur det är ute i stora världen också, och fick tag i två tuggummin, som matte tyvärr upptäckte och tg ifrån henne.

  

Lydia på miljöträning.


Av Lydia - 16 oktober 2010 15:40

I dag har jag varit på sökträning igen. Utan Lydia den här gången. Hon fick stanna hemma. Många skick blev det, och undan gick det. Fast matte tyckte inte jag var så uthållig i skallet. Jag har en tendens att sluta skälla när matte närmar sig. Jag vill ju se om hon säger till figgen att det är godisdags.

Strålande vackert höstväder var det, men sol och hög klar luft. I natt var det 2 minusgrader utanför sovrumsfönstret och matte fick skrapa rutorna innan vi skulle iväg i morse. Snart dags att byta till vinterdäck.


Det blir bara en snabbvisit på bloggen i dag. Matte och husse ska till Uppsala och lyssna på någon som heter Paco de Lucia, så då måste jag se till så att inte Lydia gör några hyss under tiden. Småmattorna ska hjälpa mig.


Jag slänger in några bilder från gårdagens härliga höstpromenad.

 

Lydia

Här har Lydia och jag kapplöpning. Jag låter henne vinna så att hon inte blir ledsen.    

Av Lydia - 13 oktober 2010 20:12

I dag åkte jag till Haninge BK för att hälsa på kusin Ressu på hans onsdagsträning. Ja, Lydia var också med, för hon ville träff sin bror Rolle, så det blev en riktig släktträff.

Lydia har sluppit ut ur kattburen och i dag fick hon åka där bak med mig, fast i egen kupé.  Jag måste säga att hon skötte sig galant. Inte ett pip under den halvtimmeslånga bilfärden.


Småbarnen lekte förstås. Lydia var lite avig till en början, precis som förra gången, men hon tinade upp så småningom.

 

Här går Rolle till attack

Lydia gillar att söka skydd mellan fötterna på folk.

 

Undan går det. De är snabba som vesslor, de små, och inte lätta att fånga på bild.


Efter leken gick vi en skogspromenad alla fyra. 

 

Inte lätt att fånga fyra lagotto på en bild.

När vi kom till sjön ville Ressu lära Lydia att simma. "Det är inte farligt", sa jag till henne. 

Kom nu Lydia, följ efter farbror Ressu, bara, så ska du få lära dig hundsim.

Nä fy, sade Lydia, här kan man ju bli blöt om tassarna.

Ho, ho, ha, ha...vilka badkrukor till lagotto! Skrattretande! 

Hi, hi, hi. Var det inte roligt, matte? Jag tyckte det var kul.

Vadå, jag var inte så  kaxig när jag var liten? Jag har väl aldrig tvekat att slänga mig i sjön? Va, ville jag inte bada när jag liten valp? Det har jag inget som helst minne av. Det måste vara ont förtal.


När vi kom tillbaka till klubbstugan skulle människorna fika. Ressus matte hade bakat en kaka. Ressu och jag fick inte följa med in och fika, men i rättvisans namn måste jag nämna att  Lydia och Rolle också fick vänta i bilarna. De var nämligen alldeles slut efter leken och promenaden.


Efteråt tränade valparna inkallning. Hur svårt är det på en skala? I synnerhet som det lockas med korv.             

       

Av Lydia - 12 oktober 2010 21:35

Ännu en vacker höstdag är avverkad, med sol, blå himmel och löv som sprakar i gulröda toner. Ett annat säkert hösttecken kan rapporteras: matte har just klippt av mig pälsen.

Nu känner jag mig lätt och fri, och så är det så praktiskt också när man har badat, för då blir man torr nästan på en gång. Fast det har blivit dåligt med bad på sistone. Vattnet har varit grönt och geggigt av blågröna alger, så jag har inte fått doppa lilltån ens.


Fast det är inte roligt att bli klippt. Jag är ju livrädd att matte ska sätta saxen i mitt känsliga skinn. När jag var klar var det Lydias tur på trimbordet.

 

Men hon den stollan skulle bara bita i saxen.

 

Matte försökte klippa lite på tassarna, men gav upp rätt snart.

 

Det viktigaste var att Lydia fick prova på trimbordet, tyckte hon. Och det lilla busfröet skulle bara veta vad som väntar.


Hon har nästan vuxit ur ryggsäcken och förresten vill hon inte bli buren, utan gå själv på promenaderna. Eller rättare sagt springa. Efter mig.

 

Det är ganska jobbigt att ha en tioveckorsvalp i hasorna hela tiden.

Hon är efter mig hela tiden.

Och hittar jag en pinne vill hon vara med och dela.

          

Men där får hon tji. Pinnarna vill jag ha för mig själv.

 

Hon tycker höstlöven är spännande

Och det finns gott om dom, överallt.


Man vet aldrig vad som döljer sig bland löven

 

Tjoho, en egen Lydia-pinne!

I dag på promenaden träffade jag en gammal bekant: Frodos plastbrorsa Rufus. Han var och hälsade på min extramatte P. Lydia har aldrig träffat Rufus förut men verkade tycka att han var en trevlig prick.

Rufus var lite avvaktande först, med all rätt, för jag hade skvallrat om Lydias vassa tänder.

Men sedan tinade han upp och de lekte lite.


Ja, det är inte lätt att ha en lillasyster att ta ansvar för. Hon är påhittig som bara den och är bara lugn när hon sover.

 

Växer gör hon så det knakar, 3,8 kilo vägde hon igår, en ökning med 7 hekto på drygt en vecka. Inte konstigt, med tanke på hur hon vräker i sig. Och inte har hon vett att vänta fint på maten heller. Och jag har förgäves försökt lära henne att tigga fint. Hon sätter igång och storskäller så fort hon misstänker att det finns något gott på bordet.

Men ibland glömmer hon faktiskt att äta upp hela frukosten. Då hjälper jag henne med det, för jag är en hygglig storebrorsa.


            

      

Av Lydia - 9 oktober 2010 16:32

Inte ens på söket får man vara ifred. Vem tror ni dök upp på stigen i dag?

 

Lydia, så klart. Min efterhängsna lillasyster. Som fyllde tio veckor just i dag. Grattis!

 

Hon charmade alla så klart. 


  

När hon nu ändå var där tänkte jag att det är lika bra jag lär henne allt om sök. Att äta korv lärde hon sig ganska snabbt.

Sedan lite svårare övning: att ställa upp inför skicket.

 

Och så full fart mot figgen. Det gick också bra. Hon är ganska läraktig, trots att hon bara är tio veckor.

Hon hittade figgen, och fick godis.

Flera skick blev det. Inga problem alls att lämna matte och springa ut till figgen.


Jag fick också arbeta, så klart. Och det blev många skick i dag. Jättekul, som vanligt. I dag tränade vi lite på tomskick. Matte tycker att de blir lite för långa, så i dag ropade hon in mig när jag slagit framåt en 10-20 meter, och när jag kom till henne på stigen fick jag en springfigge på motsatta sidan som belöning.


Efteråt fick jag ligga i bilen, men Lydia fick vara med på fikat på altanen.

     

Där fick hon träffa Daxe, som är några veckor äldre. Men hon satte honom på plats direkt. Hon är lite vass, min lillayster.

 

Stackars Daxe fick på pälsen av Alizz också.

 

Hon läste lusen av honom ordentligt.

Lydia tyckte hon av någon anledning om. Och Lydia kände på sig att det var nog bäst att ligga lågt.

Även om Alizz är den enda hund som Lydia träffat som är mindre än henne så förstod hon att det är en dam med skinn på nosen. Kanske Alizz kan flytta in hos oss och bli nanny? Fast å andra sidan så är jag ju lite rädd för Alizz jag också.                   

Av Lydia - 5 oktober 2010 21:25

I dag skulle Lydia äntligen få träffa sin kullbror Rolle för första gången sedan de flyttade hemifrån för drygt en vecka sedan. Matte och Rolles matte hade trott att valparna skulle bli överlyckliga och kasta sig ut i bus och lek med en gång. Men inte Lydia inte.

Vem är du? Dig har jag aldrig sett, sade hon, och var inte alls road.  

 

Rolle däremot var väldigt leksugen och slängde omkull syrran.

 

En riktig tuffing, den där Rolle. Ressu har det nog inte lätt...

Låt mig vara, din drummel, sade Lydia

Hon sökte skydd hos närmaste benpar

Kom matte, vi åker hem, sade hon.

Men hur det var så tinade hon upp, och sen lekte de av hjärtans lust.

 

Jag ska nog ge dig, sade hon och drog till med en tackling

Han svarade med ett tassgrepp

Nu kommer jag och nitar dig med min vita boxhandske, sade Rolle

   

Lite rejsande i gräset

Och lite bollspel också, i knatteserien.

                          

Efter leken fick valparna åka på armen, medan Ressu och jag fick sträcka på benen en stund. Skönt! Mellanmatte var med och har tagit några av bilderna.


På vägen hem stannade vi och matte handlade lite nya fällar och grejer. Och så köpte hon en ny leksak. Till Lydia.

 

Gissa om jag blev avundsjuk. Men vänta bara, jag ska nog sno åt mig den och   strimla den vid tillfälle.

Av Lydia - 4 oktober 2010 21:11

Så var första kraftmätningen avgjord, till Lydias fördel. Matte hade bestämt att hon skulle bo i en valphage i hallen utanför sovrummet, men det var ett hiskeligt oväsen, så i går kväll, efter en veckas störd nattsömn, så flyttades valphagen in bredvid mattes säng. Så i natt sov Lydia tyst och snällt mellan 23 och 07, och det var torrt i hagen också på morgonen.


Hon blir större och stadigare för var dag, och det är full rulle. Som tur är så däckar hon då och då, så att det blir lugnt en stund.

 

Liten paus

Favoritstället under köksbordet

    

I dag var det premiär för koppelträning, en liten promenad bort till vändplanen och tillbaka. Det gick utmärkt, förutom att hon helst ville gå mellan mattes ben.


Matte har klippt klorna på tre tassar, bara en kvar. Som tur är hade matte sparat kaninernas klotång, som jag fick låna när jag var liten valp. Den kommer till användning nu, för Lydias klor är så små, så små.


Hon är inte så stor, i förrgår vägde hon 3,1 kg. Men som hon äter så kommer hon snart att bli en rottweiler, tror jag.


I dag firade vi kanelbullens dag. Titta på hennes lystna blickar.


Det har varit en härlig höstdag, och matte och jag tog en skön, valpfri promenad. Tur att mellanmatte var hemma och kunde passa Lydia.

 

Det verkar bli mycket rönnbär, precis som förra året. Tänk  om det blir en sån där härlig vargavinter igen?

Löven börjar skifta i gult



Och lite rött

Och ännu mera rött

Matte hade ingen boll med, men jag hittade ett äpple som vi kunde ha som boll

              

Här kommer jag med bollen, förlåt äpplet!


Det bästa av allt var att jag kunde äta upp äpplet när vi lekt klart.    


Och så en liten film från i förra veckan när Lydia lekte med sin leksak:


&hl=sv_SE&fs=1&">     &hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="304">

Av Lydia - 2 oktober 2010 17:09

Hurra, lördag igen och idag var det sökträning. Underbart! Det var alldeles för länge sen som jag fick träffa alla mina korvgubbar och -gummor. Och så skönt att komma ifrån lilla Lydia ett tag.


Men, kan ni tänka er! Det var en valp med träningen.

 

Ivan har också fått ett småsyskon. Daxe, 13 veckor, var med och vallade rutan.

 

Han fick följa med upp altanen och fika också.

Victor tyckte inte om inkräktaren.


Matte hade bakat en tårta, för att fira att jag blivit uppflyttad till lägre klass, men som vanligt fick jag inte smaka. Men jag hade ju fått korv och det är mycket godare.


Söket var lyckat och matte var nöjd! Hon var också nöjd med att lilla Lydia hade sovit hela natten i sin hage, tyst till klockan sex. Härom natten hade hon rymt, men nu har matte gjort valphagen säkrare.


 

Hon gillar blommor.

Ja, hon är faktiskt en riktig blomsterälskare.            

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards