Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under oktober 2012

Av Lydia - 28 oktober 2012 16:16

Den här veckan har solen flödat över oss, äntligen. Men också de första snöflingorna föll och de första nätterna med minusgrader kom. På det hela taget ganska härligt väder, precis i min smak. Härligt frostigt gräs att rulla sig i och lite lagom sol så att pälsen torkar utan att min blir varm.


Förutom tryffelsök har vi haft en hel del för oss, men jag orkar inte berätta allt. Om det är någon av er som minns att jag varit lite halt så kan jag glädja er med att hältan är helt borta. Jag haltar inte ens när jag är nyvaken. Kanske är det nyponpulvret som husse köpte som gett resultat? Matte försökte ju först med glukosamin, men det mådde min mage inget vidare av.


 

I torsdags morse hade det blivit lite vitt på marken.

 

Men på eftermiddagen hade snön tinat bort. Vi passade på att ta lite höstbilder.

 

Många löv har ramlat, men det finns fortfarande en hel del kvar på träden.

 

Lydia vill hämta bollar, på grusplanen...

 

...och på gräsplanen.

 

Hon gillar pinnar också, gärna rejäla sådana. Den här bilden tog matte med mobilen, därav kvalitén.


I går var det sökträning för Lydia. Då fick jag följa med och valla rutan. I dag började min fortsättningskurs i rallylydnad. Då fick Lydia hänga med och träna lite vanlig lydnad med matte efteråt. För att inte Lydia ska bli alltför uttråkad i bilen så får hon vara med på fikastunden i klubbstugan. Ganska orättvist tycker jag. Visst är det väl den som går kurs som ska vara med och fika?

Det ska bli väldigt kul med fortsättningen på rallylydnaden. Vi har redan tjuvtränat lite på snurr vid sidan och hoppet. Jag ser väldigt mycket fram mot åttans frestelse. Tyvärr fick vi inte testa den i dag.

I kväll kommer småmattorna hem efter några dagar dagar i Småland. Det ska bli kul. Hoppas de köpt någon present till mig.

Av Lydia - 24 oktober 2012 21:08

Länge sen jag skrev nåt här, men om ni tror att jag legat på latsidan tror ni fel. Det är full rulle nästan hela tiden. Jag har mycket att hålla koll på, mattiderna till exempel. Om inte jag påminde så skulle nog Lydia och jag få gå hungriga.

Det har inte blivit så mycket nya bilder, men jag har en liten film att visa. Den är från i går när Rolle och Ressu var här och vi letade tryffel i en glänta alldeles nära vårt hus. Matte var där på morgonen och grävde ner tryfflar men när vi skulle börja leta var det massor av dagisbarn på utflykt i gläntan. Det gjorde inget, men när det var min tur (jag gick sist) så hade dagisbarnen avslutat sin lunch och gått hem. Det tyckte matte var tur, för hon vet att jag är minst lika intresserad av picnickorgar som av tryffel. Lydia fick ha sele och lina för säkerhets skull, för hon tror att hennes viktigaste uppgift i livet är att bli klappad av små barn.



Som ni såg så lyckades jag sno åt mig en tryffel, tack vare att jag krånglade mig ur halsbandet. Det var bra att matte klippte av mig pälsen i måndags. Annars hade det inte lyckats.  

Av Lydia - 11 oktober 2012 22:09

Väldigt så höstigt det har blivit, med gula löv och mörka kvällar. I kväll har vi varit i Norsborg och tränat lydnad, jag matte och Lydia. Tur att de har starka lampor där, så man ser vad man sätter tassarna.


I går var vi ute i dagsljuset, med Rolle och Ressu på svampjakt. Vi fyrbenta letade svampar under jorden, tryfflar, medan mattorna letade svampar ovan mark, trattkantareller. De hade större framgång. Vi hundar nosade rätt på tolv medan de tvåbenta hittade massor. Kan kanske bero på att vi bara kunde hitta de tolv som Ressus och Rolles matte grävt ner. Måste bekänna att två av dem la jag beslag på. Det gäller att passa på, inte så ofta man har chans på sån gourmet-kost.


Inga bilder från själva tryfflandet idag, men ni kan få följa med på vår tur till och från svampskogen:

 

Det här är Rolles och Ressus skog så de fick visa vägen.

 

Ressu ska alltid gräva, i sand och i mossa. Visst utgör vi en fin färgskala, jag, Ressu och Rolle. Snygga naturtoner är nog inne i höst.

 

Lydia spanar

 

Och spejar. Hon undrar nog var figuranterna har gömt sig.

 

Hoppsan, där kom Bus-Rolle i full rulle.

 

Fyra glada lagotto på led. Jag kollar om inte Ressu-matten tänker bjuda på något gott. Ressu ser också lite sugen ut.

 

Undrar om det finns något troll under bron, säger Ressu. Han har nog läst för många sagor.

 

Se där, vi kunde komma torrskodda, förlåt torrtassade över. Eller skulle ha gjort, om det inte var så att vi hade testat en och annan vattensamling tidigare.

 

En trevlig svamputflykt, och matte fick med sig lite svampar hem.

 

Även en del färdigtorkade! Tänk så snälla vänner vi har!




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards