Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under maj 2009

Av Lydia - 28 maj 2009 22:59

I dag har matte inte lyckats få till en enda bild, trots att vi haft lite allt möjligt för oss.

Det regnade lite till och från, men vi gick en riktigt skön långpromenad mitt på dan, och då var det mest uppehåll. Vi körde lite intensivträning halvvägs. Matte tränade kast med liten boll och jag tränade på att springa nerför backe i full fart och uppför backe i full fart med boll i munnen.


Nu ikväll har vi varit på träningstävling i Loviseberg. Det såg ut att bli sol, men matte slängde med regnjackan i alla fall, för säkerhets skull. Och det var tur det, för det ösregnade och blåste och termometern sjönk till elva grader. Svårt att tro att det ska bli högsommarvärme i helgen.


Jag kan inte säga att jag var på topp. Dels är det inte så skönt med regn, speciellt inte när man är halvnaken. Och sen har jag upptäckt en ny delikatess - maskrosor. Jag har upptäckt att man inte behöver vänta på att någon plockar av dem. Man kan beta alldeles själv. Och det finns så många av dem. Svårt att koncentrera sig med en massa godsaker på planen.

(Matte funderar på att hyra ut mig till grannarna på gatan som maskrosplockare).


Matte prövade igen att spruta vatten på mig när jag skällde, men det hade ingen större effekt. Det märktes inte i regnstrilet.

Nu är vi i alla fall hemma och har torkat till. Nu väntar vi på solen och värmen.


Ha en skön helg!



Av Lydia - 27 maj 2009 16:04

Jag berättade ju att husse filmade lite från söket i lördags, när vi var i öppen ruta med bra sikt. I vanliga fall tränar vi i skogen men här var ett specialsök med dolda legor och konstiga störningar i form av moped, fyrhjuling mm. Jag har lagt in ett par filmsnuttar på min hemsida för den som vill se.

Den första snutten visar hur jag ville ha lite omväxling och prova på hur det är att vara skallhund:


www.123minsida.se/tottilagotti/13724893


Den andra filmsnutten visar hur det egentligen ska gå till.


www.123minsida.se/tottilagotti/13724892


Mycket nöje!

Av Lydia - 26 maj 2009 11:37

Oj så många kommentarer jag fick på morgonpromenaden angående min nya frisyr. En del tyckte jag var fin, men de flesta tyckte nog att jag var sötare förut.

Och matte måste medge att det tyckte nog hon också. Men det finns en anledning till att hon ville snagga mig. Det är nämligen så att jag inte har riktigt reglementsenlig lagottopäls. Speciellt på huvudet och nosen är jag alldeles för rakhårig. Därför ville hon pröva och se om det blev lockigare om hon rakade av skägg och mustascher och låter det växa ut på nytt. Det har vi nämligen aldrig gjort förut.

Därför övertalade hon Karin att raka bort alltihop, fast Karin egentligen tycker att man ska behålla pälsen, och vårda den i stället för att raka.

Men det växer ut innan man hinner blinka, säger matte. Så snart är jag nog mitt gamla vanliga, skäggiga jag igen.

Av Lydia - 25 maj 2009 21:53

Matte har en ny hund. En långnos. Ser inte alls ut som jag. Mer om detta längre ner. Varning för nakenchock.

Först ska jag berätta om nattens snöfall. Eller i alla fall trodde jag det hade snöat när jag kom ut på promenaden. Det var alldeles vitt längs parkvägen.

Det är inte jag som har fällt vinterullen.

Mystiskt ludd.

Det smakade inte snö i alla fall. Men nös av det gjorde man. Matte trodde att det var något träd som hade fällt, och inte någon jättehund.


På eftermiddagen blev jag jätteglad när matte sade att vi skulle åka i väg i bilen. Det brukar nästan alltid betyda skojigheter. Fast i dag var det inte så värst roligt. Men vill man vara fin får man lida pin.

Vi hälsade på hos Karin som skulle styla mig lite. Det är ute med skägg och mustascher har matte läst i tidningen.

Lite långtråkigt blir det. Allt mer päls faller.

Snart är det ingenting kvar. Utom en stilig och nystylad kille.


Skönt med snagg nu när sommaren snart är här.




Så här ser jag ut slätrakad. Undrar om tjejerna faller för det?



Snygg och sportig frisyr - passar för den som är uppkallad efter ett italienskt fotbollsproffs.


Av Lydia - 24 maj 2009 22:05

Jaha, så har helgen gått och en ny vecka randas. I dag har jag blivit plågad med karda och tovskär och blivit duschad, shamponerad och frotterad till oigenkännlighet.

Matte har inte hunnit lägga in några fler bilder från söket i går. Däremot letade hon fram ännu en bild på en möjlig anfader:

Bilden är inte fejkad utan är ett vykort som husse köpte en gång. Det visar tavlan Mor Anthonys värdshus av Auguste Renoir, Målad 1866 och finns på Nationalmuseum. Visst är det en lagotto? Tycker nog att han är lite lik Marconi.


Och så har jag tävlat. Inte i lydnad utan i valpgissning. Det skedde på Blondinstellas blogg:

www.blondinstella.bloggagratis.se



Av Lydia - 23 maj 2009 22:14

Vårterminen verkar gå mot sitt slut. I dag var lillmatte på stan och köpte sjal, väska och högklackat till avslutningbalen. Och mellanmatte var hos sin kompis och planerade tågluff. Och husse, matte och jag var på terminsavslutning i sökgruppen.


Det är jätteskojigt. Då ordnar de sökruta på Daniels naturtomt med en massa roliga och konstiga gömställen; i en låda med lock, på flaket till en fyrhjuling, under en stege med presenning över och i en agilitytunnel som ställts på högkant. I år hade de till och med satt upp en stol på stammen till ett träd. Och så är det en massa distraherande saker, som en moped mitt i sökrutan. Och en altan som man kan springa upp på eller in under.

Det är mer som räddningssök.


Jag har ju varit med förut fast ändå blev jag alldeles förvirrad idag. Jag fick börja, alldeles efter att de hade vallat. Kanske var det en massa dofter som for runt i luften, för jag blev så förvirrad så jag glömde att jag är en rullhund och trodde att jag var en skallhund i stället.

Under ett skick gjorde jag dessutom ett riktigt fynd. Jag hittade ett halvätet ben, med lite härligt brosk kvar. Jag sprang ner för att visa matte, men då tog hon det i beslag. I fortsättningen ska jag behålla mina fynd för mig själv.


Efter det tröttnade matte och satte in mig i bilen. Sedan fick jag komma ut efter alla de andra och då kom jag ihåg att jag ska ta rullen när jag hittat en figge.

Martin tog lite bilder medan matte och jag körde:

 Tjoho, här kommer jag!

Det luktar människa här i agilitytunneln.

Jag springer med rullen till matte så att hon kommer med och tittar.

Ha, jag visste väl det. Camilla gömde sig därinne.

Hit med min korv omedelbums!


Matte tog en massa bilder och husse filmade, så kanske kommer det bilder på mina kamrater i sökgänget så småningom, och kanske en filmsnutt.


Vädret var inget vidare, regn och regn. Men humöret var på topp ändå. Efter söket avslutade människorna med korvgrillning, kaffe och kaka på Hasses och Elisabets altan, under tak och i värmen från gasolbrännaren. Men snart kommer nog värmen. Tror jag.


Lite tråkigt att vårterminen är slut, men höstterminen börjar tidigt i år, säger Hasse. Faktiskt redan nästa lördag. Fast då kan inte jag vara med. Tråkigt.


Och som ni kanske redan gissat - bilden på min anfader Marconi i gårdagens blogg var fejkad. Det var husse som lekt med en bild av mig på Photoshop.

Av Lydia - 22 maj 2009 22:15

När husse surfade på nätet i dag hittade han min anfader "Marconi". Han föddes 1897 i Ferrara i L´Emilia Romagna - inte långt från gränsen till Veneto, lyckades husse utröna. Fotot är troligen en s.k daguerreotypi , den första användbara fotograferingsmetoden, utvecklad på 1830-talet av LJM Daguerre och Nicephore Niepce.

Visst är vi lika, Marconi och jag?


Av Lydia - 21 maj 2009 22:22

Lugnt och skönt i dag, hela familjen samlad och flera sköna promenader.

Matte bakade årets första paj med rabarber från vår egen trädgård och alla lät sig väl smaka. Fast jag fick nöja mig med glassen och det var inte kattskit det heller.


För den som vill kommer här receptet på pajen, som matte fått av en kompis som fått det av sin mamma.


Deg:

175 gram smör

3 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 tsk bakpulver

1 bittermandel


Fyllning:

Frukt eller bär

En halv dl strösocker

1 msk potatismjöl


Sätt ugnen på 225 grader.

Hacka ihop smör och socker i en bunke, riv bittermandeln ner i bunken, blanda mjöl och bakpulver och knåda ihop allt till en deg. Klä en pajform med degen. Spara eventuellt lite deg att dekorera pajen med.

Degen behöver inte vila eller förgräddas, utan lägg direkt i rabarber skuren i bitar. Blanda strösocker och potatismjöl och strö över.

Grädda i cirka 20 minuter.


Njut med glass!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards