Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under december 2009

Av Lydia - 30 december 2009 22:15

Det har varit lite tyst här i bloggen, men det beror inte på att jag frusit bort. Nej, det är mellandagsdvalan som lägrat sig över hemmet. Mina tvåbeningar vill helst ligga i soffan, äta praliner, läsa böcker eller titta på TV.

Några långa promenader blir det inte, för det är för kallt. Jag fryser om tassarna, även om matte smörjer flitigt med Försvarets hu(n)dsalva.

Nä, jag får göra mig nyttig på allehanda sätt, hålla golvet smulfritt, hjälpa till att äta upp julmaten och skälla på rådjuren från fönstret.


Husse har fått ett eget litet "husdjur" att hålla liv i.

Det bor i en burk i skåpet och ska matas och pysslas om. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tror det har något att göra med mattes julklappbok till husse:

Ni som läst Pias blogg känner nog igen den. Nu hoppas matte och jag på goda bröd... 


Men innan det blir dags att baka ska vi genomlida årets värsta dag. Det har redan börjat lite smått på kvällarna, med pangande runt omkring. Jag blir väldigt illa till mods och har börjat förbereda mig. Och i morgon lagom till tolvslaget tar jag skydd i min bunker, dvs badkaret, och stannar där till det blivit tyst.


Vi hörs igen nästa år!         

Av Lydia - 27 december 2009 12:25

I dag är julen slut, säger matte. Men julmaten är inte slut. Jag har nog känt att den finns en bit skinka kvar, och några gamla kalla köttbullar och prinskorvar i kylen.

Jo, vi har firat jul fast jag har inte riktigt haft tid att berätta. Jag har haft alldeles för mycket att göra med att hålla koll på husfolket när de äter, för att  kolla så att det inte ramlar något på golvet eller i skålen. Och sen måste jag ju motionera dem mellan varven så att de inte lägger på sig för mycket.


Och julklappar hade vi också.

Matte blev lite irriterad för att jag ville provsmaka alla paketen, men jag letade ju efter mitt! och dessutom kände jag att det var ett par andra paket som innehöll chokladpraliner. Och jag ville rädda mottagarna från övervikt och hjärt-kärlproblem, så jag tänkte offra mig själv och äta upp chokladen. Men någon sådan hjälteinsats blev det inte tillfälle till.

 

Äntligen har jag fått min julklapp. Jag är en mästare på att öppna paket.

 

Det är bara att ta ett rejält tag med händerna, förlåt tassarna, och så riva och slita med tänderna.

Mmmmm....julgodis!


Avslutar med några vackra tulpaner som Gun hade med sig _ en förkänning av våren som är på väg med raska steg!

         

Av Lydia - 24 december 2009 14:30

God jul alla bloggbesökare. I dag har jag så fullt upp att fira jul, så jag hinner inte skriva så mycket. Hoppas ni får en härlig dag med många paket, god mat och glada skratt.

Själv har jag just avnjutit min jultallrik med skinka, köttbulle, prinskorv och leverpastej.


 

 

God Jul önskar Totti

Av Lydia - 22 december 2009 14:34

Brrr...kallt i morse, snudd på minus 14 på vår termometer. Det blev till att ta på ytterrocken på morgonpromenaden.  

Fast en nackdel med kläder är att det kommer in en massa snö som fastnar under.


Det blev lite vinterbilder förstås, för det har varit en gnistrande vacker dag.

Vintermorgon

Små bär på en gren

Blå himmel!

Goda äpplen i trädet

Och en del av dem ramlar ner, som tur är

Rönnbären blir nästan som julklockor, men sina snöstaplar. Det är mycket rönnbär i år. Och Anders slaskade. Inte underligt att det blivit kallt!

Trastarna gillar rönnbär

Smaskens för en liten fågel


I dag är det dan före dan före dopparedan, säger matte. Dopparedan, det måste betyda att man får ta ett dopp på torsdag. Hoppas att inte Mälaren har frusit igen alldeles innan dess.

  

                    

Av Lydia - 20 december 2009 22:18

   Fjärde advent och det snöar. Men jag tror nu att det är tillräckligt bra slädföre för att tomten ska kunna ta sig hit. Det behövs inte mer snö nu. Om det inte slutar snöa snart kanske renarna riskerar att köra fast i snön borta i kurvan.  


Så här såg det ut på min gata i dag.


Så här såg det ut på baksidan av huset. Det känns som om det dröjer länge till det blir dags att fika på altanen igen. Även om bordet börjat anta formen av gräddtårta.

Frampå eftermiddagen blev det faktiskt lite uppehåll och antydan till blå himmel. Huset ligger väl inbäddat i snö. Och senare började det snöa igen.

Småfåglarna har också hörts klaga på snön.

 

Fast de är ju glada att restaurangen är öppen.

 

Snöig promenad blev det idag.


 

Det kan vara ganska jobbigt att ta sig fram till lämpliga buskar som behöver vattnas.


Men en sak är kul!


I morgon händer det!

Då vänder det.

Vi går mot bättre tider

dagarna blir ljusare allt vad det lider!


                   



Av Lydia - 18 december 2009 22:39

I dag har det slutat snöa och solen tittade fram, den lilla stund som den är uppe så här års. Matte tog med kameran på lunchpromenaden, så klart. Därför kommer här en liten bildkavalkad. (Ett tips: klicka på bilden så blir den lite större):

En känd profil


Vad har vi här under då?


Bäst att kolla vad som döljer sig under ytan

        

  

Uj, så mycket snö. Men ett litet äppelskrott har jag i alla fall letat fram.

Jag kravlar mig fram

Man blir lite kall om magen, men snön är mjuk och lätt


Den yr så bra när man springer

Fast lite tungt ändå att ta sig fram


Min sabla  rara matte skvätter snö på mig.


Jag plöjer mig fram i den nya vita världen 


Hur många gånger ska jag behöva springa här fram och tillbaka för att du ska få en bra bild, matte?

Nu tycker jag det är dags att gå hem och tina upp lite.


Matte börjar tröttna på att duscha mig med varmvatten efter varje promenad, så nu stänger hon helt sonika in mig i badrummet, så får jag stå där på golvvärmen och självtina. Det är lättare att torka golvet än att bada hund, säger hon. Men jag tycker det är väldigt tråkigt att stå och vänta i badrummet, även om det är varmt och skönt.

Fast snart är det ju nyår och då håller jag mig helst i badkaret.


Men nu ska vi inte tänka på tråkigheter. Först står julen för dörren (tyckte väl dörren var lite trög att få upp, men trodde det berodde på all snö som kommit). Alla julförberedelserna fortskrider planenligt, men någon önskelista har jag inte hunnit med.

       

Husse har i dag gjort sina chokladtryfflar. De doftar himmelskt, men som vanligt fick jag inte smaka. 

Orättvist! Jag är ju faktiskt en äkta tryffelhund!



Morsning, gatukorsning! Nu är det läggdags!       

Av Lydia - 15 december 2009 22:00

Snön faller och faller. På eftermiddagen hade snödjupet nått sporrarna och sedan har det kommit några centimeter till.

  


Det är julkortsvackert ute, men matte gillar inte riktigt att jag äter så mycket snö. Då blir jag nämligen så kissnödig att jag måste ut ofta, och varje gång måste matte duscha bort snöbollarna på benen.

Men snömos är ju så gott!    

Av Lydia - 14 december 2009 22:15

I lördags var det snö, som hade töat bort i går. I dag var det snö igen, om än ett väldigt tunt lager. Då borde det helt logiskt vara snöfritt i morgon, eller?


Här är i alla fall några vinterbilder:

Mäter snödjupet: Knappt klohögt.


Leker "inte nudda snön".


Det är precis lagom mycket snö för att det ska bli tassavtryck, och inte så mycket att det bromsar farten.


Och som tur är täcker snölagret inte höstens fallfrukt ännu. Men om så vore, så skulle nog mitt väderkorn leda mig rätt ändå.     


Vi får se hur vintern utvecklas. SMHI har ju lovat mer snö.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards