Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under juni 2011

Av Lydia - 28 juni 2011 22:15

Nej, jag har inte gått under jorden, bara varit bortrest ett tag. Hoppats ni saknat mig lite. Familjen reste utomlands, så Lydia och jag tog in på pensionat en vecka. Men nu är vi hemma igen.

Familjen verkar ha haft det bra, var de nu har varit. Jag är glad att jag inte följde med. Jag förstår inte vad som står på skylten, men den ser inte särskilt välkomnande ut.

 Budskapet på den här skylten går dock inte att ta miste på.


Det är skönt att vara hemma och trevligt att ha familjen på plats igen. Men jag tycker dock att de kunde ha låtit bli att ta med Medelhavsvärmen hem.  Jag orkar inte göra så mycket mer än att ligga och flämta. Så därför blir det bara några korta rader i dag.



Av Lydia - 14 juni 2011 22:30

Ja, tiden går och nu är det full sommar utan att man fattar hur det gått till. Lillmatte har börjat sitt sommarlov och resten av familjen längtar efter semester.

Som vanligt har jag missat att blogga men det har faktiskt inte hänt så mycket. Värmeböljan har klingat av och i dag kom det till och med lite regn. Det var i grevens tid för gräsmattan höll på att bli alldeles gul.


Jag måste ju börja med att berätta att Lydias kullbror Rolle har begått sin tävlingsdebut, knappt tävlingsmogen. Gränsen för att få tävla i lydnad går vid 10 månader och den har han ju nyss passerat.

 Här har förarna just kommit tillbaka efter platsliggningen och Rolle ligger lugnt kvar. Han fick full pott, 10 poäng på det momentet. 

Inte blev det full pott på alla moment, men hedervärda 135,5 poäng blev det. Vilken liten stjärna han är, Lydias brorsa! Vi är stolta och matte känner lite press på sig att ta itu med Lydias träning.


När vi varit och tittat på Rollle debut så åkte matte i väg på safari, utan oss. Det var en bäversafari, och när hon kom hem var vi väldigt nyfikna på att få veta om hon såg några bävrar eller inte.

 

Hon kom hem med en massa bilder på spår av bävrar. Här är en bäverhydda.

 

Här har de gnagt  

Och här är andra spår av deras framfart

 

En del projekt verkar ha varit dem övermäktiga

 

Andra har varit lättare Här har de byggt fördämning i skogen  Ett träd strategiskt fällt över ån.  Se så mycket flis de producerat


Ja, hur var de då med bävrarna själva? Hela gruppen fick stå alldeles tyst uppe på en höjd och kika ner mot en å. Minuterna gick, och plötsligt dök en bäver upp. Han visade sig på flera platser och gick till och med upp på land för att äta lite. Matte stod med kameran redo, men vågade inte knäppa av rädsla för att skrämma bort bävern. Plötsligt hade den tydligen kommit på att den var iakttagen, smällde svansen i vattenytan med ett väldigt plask och försvann.

En bild på en försvinnande bäverrygg hann matte få. Det var allt. Men hon är i alla fall glad åt att ha fått se bävern, och att ha fått veta så mycket om bävrarna, som faktiskt var utrotade i Sverige för 100 år sedan.  Nu finns de lite varstans.

De hade med sig en uppstoppad bäver i safaribussen, ifall deltagarna inte skulle fått se någon levande. Det var nämligen inte så ofta man fick se bäver när man kom i så stora grupper, sade guiderna. Så matte hade tur!  



Av Lydia - 9 juni 2011 22:15

 

 
Stamtavla
SE54075/2010
Risungs Lydia Sobria
S59268/2002
Bryony's Armano Galantuomo
LIR99/111524
Drex Di Casa Cleo
LIRRC162282
Rex
LIRRC94L3410
Emi
S55278/2002
Diana
LOI99/110234
Alan
LIRRC93L3065
Biba
S51064/2007
Risungs Stella Cadente
S57192/2004
Bam
LIR01/199151
Tudor Delle Farnie
LIR02/154922
Isafarnie
S22131/2003
Magic Storm's Fiamma Di Romagna
S57605/2002
Toldo
S56499/99
Scheffelfältets Emilia Romagna

Av Lydia - 8 juni 2011 21:37

I morse hade vi stämt träff med Flisan i hundrastgården. Jag tänkte passa på att fråga chans, nu när jag blivit snaggad. Det kanske en whippetdam faller för.

 Flisan är en vacker sexårig whippet.

 Men inte fick jag någon chans att vara på tu man tass med Flisan. Världens piggaste lillasyster var ju med.  

 Hon jagade Flisan

 Och Flisan jagade henne

Full fart var det, rena whippetracet.

Och så brottades de

  

Rena akrobatiken

Vilka kompisar

 Kul verkade de ha i alla fall

 Och så drog de en repa till

 Att de inte tröttnar



Se så lika de är i steget

Vänner, eller hur?

Fast Lydia ser ut som om hon protesterar mot något

 

 Flisans matte hade var klok och hade tagit med vatten

 Det räckte till Lydia också

 Även jag fick en slurk fast jag inte deltagit i galenskaperna

 En svängom i det gröna

   Skönt att sträcka ut. Och för min del var det rätt skönt att någon roade Lydia lite, så slapp jag ha henne hängande och nafsande i hasorna.

Fast om man försöker rulla runt lite i gräset kan man ge sig den på att hon försöker kasta sig över en.   


Ja, det var en fin start på dagen. När vi kommit hem började det regna och regnade i flera timmar. Blommorna i trädgården blev glada och matte kunde städa utan att få dåligt samvete.


Som ni såg på bilden så är jag numera väldigt korthårig. Matte rakade av det mesta i går. Nu ikväll har Lydia blivit badad och schamponerad, men på henne blir det bara lite puts med saxen i morgon. Hon ska ju spara päls till utställningarna. Hon är lite konstig, min lillasyster. Hon gillar faktiskt att bli fönad med hårtorken? Tjejer har sina idéer.

                         

Av Lydia - 6 juni 2011 22:32

I dag var det nationaldagen. Inte har vi firat nåt särskilt här hemma. Matte klippte måbärshäcken på förmiddagen, och sen blev hon så inspirerad så trimbordet kom fram. Hon klippte mina ben, svans och öron. Sedan blev det bad ikväll, och jag misstänker att hon tänker ta resten med klippmaskinen i morgon.  

Lydia klarade sig undan saxen. Hon ska ju på utställning i sommar, gudbevars. Men hon fick ett tufft pass med tovskär och karda. så går det om man vill spara pälsen. Den som vill vara fin får lida pin.


Helgen har annars varit trevlig. I lördags var det sök. Jag fick valla rutan, och det var skönt att slippa söka, för det var väldigt varmt och soligt. Lydia fick leta figuranter i stället, fast på nybörjarstadiet. Det innebär att figuranterna vinkade lite ute i skogen så att hon skulle kunna se dem från stigen. Det var ju bara andra gången hon försökte. Men hon skötte sig klanderfritt. Full fart ut till figgarna och så äta korv. Hon fattade direkt.


I går var det så dags för agilitytävling (jag förstår att ni är nyfikna på hur det gick, jag har bara hållit er lite på halster). Jo, vi blev diskade förstås, men det hade vi väntat oss. Kul var det i alla fall. Ressus och Rolles matte var där och tog bilder:

 

Jag tror inte att jag rev några hinder.

 

Här gör matte ett bakombyte och genar till nästa hinder.

Det här är samma hinder fast på andra varvet. Jag kämpar på så gott det går

 

Matte har det bra som bara behöver springa bredvid och slipper hoppa

Tur man är en glad pensionär

 Många hinder är det

 

På balansbommen får man inte glömma bort kontaktfälten och hoppa av för tidigt.

Det var mycket tunnlar på både hopp- och agilitybanan.

In i tunnlar...

Och ut ur tunnlar

 Och så slalom, min sämsta gren. Jag skäller hela tiden...

 Och så sista grinden

Ja, då var vi igenom. Får jag godis nu?


Ja, vi klarade alla hinder, men tyvärr har matte inte riktigt fattat att man måste ha energi för att orka en hel bana. Så ibland stannar jag och skäller för att påminna henne, men då bara pekar hon att jag ska fortsätta utan belöning. Men jag jobbar på det, snart har jag nog fått henne att förstå att det krävs korv efter sådär vart tredje, vart fjärde hinder.


Här är lite bilder som matte tog medan vi väntade på vår tur. de är små, men om man klickar på dem blir de större:

                           


Lydia fick mest ligga i bilen och vänta. Men mellan loppen hann vi med en skogspromenad med Rolle och Ressu, så då fick hon rasa av sig ordentligt. Och när tävlingen var slut, så fick jag tröstpris - Rolle och Ressu (och deras matte) hade köpt en present till mig (och kanske lite till Lydia också)

 En jättefin badleksak, en likadan som Rolle och Ressu har.

Vi gick ner till sjön allihop för att prova den. Lydia ville också ha den, men jag lovade att hon skulle få ha den till vintern, så har jag den på sommaren.

Och vad ska Lydia med en badleksak till. Hon vågar ju bara gå ut så långt att hon bottnar.

Här sneglar hon lystet på Ressus badleksak som han simmat ut och hämtat.

Rolle är också inne på det där med att låta de vuxna göra grovjobbet.

Här har jag hämtat Ressus leksak

Här blev det kappsimning. Både Ressu och jag vill apportera.

 Nästan dött lopp

 Men hallå, jag var faktiskt först

 Sådärja, jag vann

 Och på land väntar mottagningskommittén

Hm, de har siktat in sig på min leksak

 Hjälp, nu står hela gänget där och väntar

 Ibland är det svårt att välja

 Jag kanske kan ta båda?

 Nej, det gick inte. Men då väljer jag min badleksak. Den är min, bara min

 Tyvärr hände det en liten olyckshändelse. Jag gick iland en bit bort och smakade lite på den. En massa ludd vällde ut, men matte har lovat att hon ska sy ihop den. 


Ja, så var det igår. En riktigt härlig dag, på det hela taget!

                                        

Av Lydia - 1 juni 2011 22:15

I kväll var jag på agilityträning med matte och Lydia. En skön kväll trots myggen. Matte, den stollan, har ju anmält oss till en agilitytävling på söndag. En inoff på Haninge BK. Vi har ju inte tävlat (och knappt tränat heller för den delen) sedan förra sommaren. Men matte fick lust att springa lite, och så anmälde hon oss. Fast i efterhand kom hon på att det inte är en klass 1-tävling utan en öppen tävling, dvs med en svårare bana än vi är vana vid. Ikväll var vi i alla fall på SSBK för att träna på en lite svårare bana. Och svårt var det, vi kom fel lite här och där, matte hittade inte rätt och när hon hittade rätt så lyckades hon inte peka ut vägen för mig på ett begripligt sätt. Lite okoncentrerade var vi nog båda två. Ja, ja, vi får se hur det går (om vi nu ställer upp).


Lydia fick också prova på lite i kväll. Hon fick testa att springa i en rak tunnel, med en som håller i halsbandet och matte som lockar i andra änden. Det gick jättebra. Hon fick också prova en låg gungbräda, bara 20 cm över marken. Inga problem alls när den vägde över. Den riktiga gungbrädan får hon vänta med ett tag. Lite slalom fick hon testa också, med matte som backar och lockar med en korvbit.


Lydia har ju blivit tio månader nu och det är dags att börja jobba på allvar. I måndags fick hon följa med matte och några av hundarna i sökgruppen till en motorklubb med skjutbana i närheten, för att vänja sig vi oljud av allehanda slag.


Motorcyklarna brydde hon sig inte om. Inte skotten heller. Hon hade fullt upp med att hålla koll på de andra hundarna.

 

Man har ju sett på tv hur det är på motocrosstävlingar. Mycket gyttja ska det va', och Lydia vill ju inte vara sämre.

 Hon tyckte det var jätteskoj att jaga Bossa, men Bossa var inte lika road.

 Här är Lydia väldigt intresserad av Bossas pinne. Se hur stursk svansen är. Men sekunden efter var det svansen mellan benen. Bossa talade nämligen väldigt handfast om att det var hennes pinne, och att Lydia skulle ge sjutton i den. Sån tur att nån kan hjälpa till att fostra den lilla ettermyran. Jag klarar nämligen inte av det. När Lydia försöker sno mina pinnar ger jag alltid upp efter en stund. Fast ibland snor jag tillbaka dem...  


Soligt ska det bli de närmaste dagarna i alla fall. Matte jobbar visserligen, men husse är ledig så det kan nog bli lite badpromenader. Småmattorna har besök av smålandskusinerna, så dem ser man nog inte mycket av.  

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards