Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under juni 2013

Av Lydia - 9 juni 2013 21:01

...ordentliga åskväder drabbade oss i dag. Det mullrade på förmiddagen när matte och Lydia var på sökträning. som tur är hade jag stannat hemma.

Lydia lyckades trots mullrandet genomföra sju lyckade skick med direktträff på figgen, men så hade de gjort det lätt för henne genom att köra med figgar som vinkade ute i buskarna, eller gjorde något litet ljud. Allt för att det skulle gå bra, trots åskan. På det åttonde skicket tyckte nog Lydia att hon hade fått nog, och sprang framåt längs stigen i stället för att springa ut till höger mot figuranten. När hon försvann utom synhåll blev matte lite bekymrad. Tänk om hon försökte hitta hem till tryggheten på egen tass? Men efter ett par minuter kom hon tillbaka, och då fick hon jaga i fatt en spring-figge, så det blev en rolig avslutning på sökträningen.

Precis när det var dags att åka hem kom regnet och det började blixtra och dundra på allvar, och när de kom hem fortsatte det, så Lydia och jag drog oss tillbaka till badrummet en stund.

Men efter regn kommer sol och vi fick vår eftermiddagspromenad trots allt, och sedan har det inte åskat mer.  


Jag måste ju också berätta att vi har haft några väldigt varma och soliga dagar. Vi fyrbenta har mest legat och flämtat i trädgården, medan matte och husse har fixat och donat, klippt häckar och planterat växter. Något dopp har det väl blivit, och det finns ju andra sätt att svalka sig.

 

Husse tog fram trädgårdsslangen.

 

Ni som känner mig vet att jag blir som tokig av såpbubblor. Det finns en annan grej som gör mig galen: vatten från trädgårdsslangen.

Här ska ni få se och höra. Matte tog en liten filmsnutt när jag försökte bita av vattenstrålen:

Av Lydia - 5 juni 2013 20:15

Nu är det svettigt. Över 20 grader och sol, inte mitt favoritväder. Men det finns en sak som är bra med sommarvärme. Man kan locka med matte på en badutflykt. Så i dag stämde vi träff med Rolle och Ressu och deras matte och for till Gålö havsbad.

 

Varmt och skönt i vattnet. Fast mattorna höll sig mest på stranden.

 

Vi badade och badade. Matte hade köpt lite nya badleksaker. Här har jag hämtat en sprillans ny badkong.

 

Och ett skojigt fyrtorn som stack upp högt över vattenytan, lätt att se även om man som vi ligger lågt i vattenlinjen.

 

Jättekul, tyckte Ressu och satte full fart mot fyren.

Men han fick inte riktigt grepp på hur man skulle greppa den.

 

Rolle var också lite osäker på hur man skulle bita tag i något som stod på höjden.

 

Så jag fick demonstrera hur man gör.

 

Så här, inget konstigt alls.

 

Lätt som en plätt när man vet hur man gör.

 

Och Ressu och Rolle fattade snabbt. Fattas bara annat, de är ju lagotto!

 

Och sen hämtade vi grejer på löpande band:

           

    

Ibland snubblade man lite på vägen in

 

Lite kallsupar får man räkna med

 

Ibland var man tvungen att doppa nosen medvetet, för att kolla något spännande på botten.

 

Lydia törs ju fortfarande inte simma, men hon kunde hämta sånt som hamnat på grunt vatten. Den här badleksaken hade Rolle och Ressu med sig. Den tyckte hon mycket om. Det gjorde jag också.

 

Jag tyckte så mycket om den att jag var tvungen att kolla vad som fanns inuti. Tyvärr försämrades flytförmågan betydligt när den tömts på innehåll. Trist, tyckte Lydia.

 

Men man kunde göra annat på stranden än att bada. Träna ökenrace, till exempel.

 

Skaka vattnet ur pälsen

 

Käka tång.

 

Och gräva ner sig till Kina. Ressu är fenomenal på att göra fallgropar.

 

Man får passa sig bara, och inte stå bakom när han gräver.

 

Vi fikade också förstås. Jag fick sitte bredvid matte på bänken.

 

Men när Lydia hoppade upp på bordet då var måttet rågat. Lite hyfs får en lagotto ha, även om man är ute i naturen, tycker matte.

 

När vi fikat skulle Risungs-syskonen prompt ha samma leksak.

 

Lika envisa är de, så de drog runt varandra en god stund.

 

Ingen ville ge sig.

   

Till slut avgick Rolle med segern.


Ja, en riktigt härlig badutflykt blev det. Och många bilder. De flesta har matte tagit själv, men några fick hon låna av Rolles och Ressus matte. Och så hade hon ju världens bästa fotomodeller!

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards