Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under februari 2012

Av Lydia - 29 februari 2012 20:54

I dag har det varit en välsignat vacker vårdag. Uppåt tio grader varmt mitt på dagen och grannens snödroppar har tittat upp ur marken:

 


Jag blev lite ängslig till en början, när matte sa att det var skottdagen i dag. Men hon förklarade att det inte betyder att det ska skjutas, utan att det är en dag där man stoppar in lite överskottstid, så där vart fjärde år. De där överskottstimmarna passade vi på att tillbringa på Stockholms södra brukshundklubb med Rolle och Ressu.

Matte var lite lat och tog inte med någon kamera, men hon fick låna några bilder av Rolles och Ressus matte:

 

Först tränade vi lydnad. Det gick bra. För alla utom Lydia. Här ska hon hoppa över ett pyttelågt hinder. Borde väl inte vara så svårt, eller hur?

 

Men Lydia tog en omväg för att slippa hoppa.


Det var inte det enda tokeriet hon ägnade sig åt. Hon kunde stört omöjligt gå fot, och sitta ner på den blöta, kalla marken var inte att tänka på. (Däremot kastade hon sig senare med förtjusning i de kalla, blöta dikena) Hon hade fullt upp med att spana efter Rolle och titta på folk som gick förbi långt borta. Till slut slog det över fullständigt, hon snodde Ressus boll och for iväg med den upp i skogen och ville absolut inte komma tillbaka.

Ja, ja, jag sa ju att det var att utmana ödet att döpa henne till Lydia. Men var det någon som lyssnade till  Mig? Nädå. Nu tror jag matte överväger att döpa om henne till Olydia för gott.


 

Kanske var det därför matte såg så sur ut när hon och Sus fikade, trots att solen strålade och de fick inviga utemöblerna på klubben. Hon tänkte på Olydia.


Ser ni parkeringen där bakom? Där fick vi fyrbenta sitta, medan de fikade och fikade, och pratade och pratade. Sus hade med sig bullar och matte hade bakat muffins. De gjorde sig ingen brådska minsann.

Men sen fick vi faktiskt komma ut och träna budföring, alla fyra. Det är det roligaste som finns, näst sök. Och Lydia skötte sig, om inte exemplariskt så i alla fall godkänt. Sedan gick vi en skön promenad i skogen.

 

Ungdomarna rasade som vanligt.

 

Riktigt skönt att Lydia hade någon annan att hoppa på.

 

Då kunde Ressu och jag gå och sidan, snacka lite killsnack och nosa efter våren, lugnt och metodiskt. Som ni ser är vi nysnaggade båda två. Jätteskönt. Lydia och Rolle som ska på utställning på söndag får dras med sin tjocka päls.


Apropå päls så åkte vi förbi Parma på hemvägen och matte köpte ny klippmaskin, ny sax och en dunk balsam. Som tur är testade hon inte på mig. Balsamet fick Lydia pröva efter kvällspromenaden, för då skulle hon bada. Och plocka bort alla barr som hade fastnat under skogsturen. Det är skönt att vara kortklippt. Och det bästa av allt...eftersom Lydia ska vara snygg på söndag så kan hon nog inte åka på sökträning på lördag...  





Av Lydia - 28 februari 2012 21:45

Det börjar våras lite smått. Snön töar bort, även om vintern hade ett återfall i dag, med tre centimeter blötsnö på trappan i morse. Men det blev inte liggande så länge. Plus sju grader i dag, och lite sol på eftermiddagen.

Därför tyckte matte att det det var dags för vårfrisering.

I dag var det min tur på trimbordet. För ett par veckor sedan var det Lydia som blev badad och putsad. Men nu var det snagg som gällde. Matte hade förberett mig med grovklippning och bad i går, så jag var ren och tovfri. Så upp på tortyrbordet bara. Och matte startade klippmaskinen. Men tji...hur mycket hon än försökte så körde den bara fast, trots nyslipade skär. Så matte gav upp, och klippte ner mig med sax.

 

Inte blev det så snyggt och jämnt, men ganska skönt att få bort all vinterullen.

 

I dag fick Lydia komma ut i hagen igen, för husse har tätat smithålet som hon upptäckt. Vi får se hur länge det tar innan hon hittar en ny väg ut. I dag upptäckte hon att en pinne frusit fast intill körsbärsträdet, och det hade bildats en rejäl vattenpöl runt om.

 

Hur mycket hon än krafsade så ville pinnen inte lossna.

 

Hon försökte bita loss den, men då fick hon bara isvatten i nosen.

 

Man kan ju undra varför hon skulle ha just den pinnen, när vi har så många att välja på. Förr var det jag som brukade bära hem pinnar, men nu är det Lydia som gör det.

 

I dag bar hon hem en rejäl klump som hon hittade i parken.  

Den såg väldigt god ut.

 

Så jag bestämde mig för att det är MIN pinne.

 

Fast Lydia tyckte att det var hennes pinne, och hon försvarade den med våld. En vänster rakt i nyllet.

 

Matte, så du vad hon gjorde? Säg åt henne att sluta bråka. Jag är äldst och det är jag som bestämmer.

 

Jaaa, jaa, sluta bråka, du får väl den där fjantiga pinnen, då.

 

Och vad är väl en pinne från parken? Urtråkigt och stinkande och....alldeles underbar!

 

Nu kommer hon och ska fjäska och be om förlåtelse. Det kan hon glömma. Jag är långsint.

 

Okej, om du gör ett litet dansnummer så ska jag förlåta dig. Om jag får ha pinnen sen.


Ja, ja man får ha överseende med ungdomarna. I morgon ska i alla fall matte åka och köpa en ny klippmaskin, har hon sagt. Hoppas hon testar den på Lydia.



Av Lydia - 17 februari 2012 17:00

I dag har det begåtts stora orättvisor i vår familj. Matte gick promenad på Gärdet med besök på Hunduddens kafé. Men fick jag följa med? Nä, bara Lydia. Nu gick det visserligen ingen nöd på mig, för mellanmatte tog med mig på promenad, men något kafébesök blev det inte. å andra sidan så slapp jag ju åka tunnelbana.

 

Lydias kullbror Rolle och hans matte var också med. Och solen strålade.

 

Där finns härliga ytor att springa på.

 

Mycket brottning blev det.

 

Många hundmöten blev det också. Här en trevlig portugisiska.

     

Massor av hundar av olika raser hade lockats dit av vårsolen.

 

Rolle slickar sig om munnen. Undrar om han gillar tjejen eller bara hennes pinne?

 

Det var nog tjejen som var mest intressant.

 

Han hade svårt att släppa intresset för hennes bakdel.

 

Fast hon tyckte nog att pinnen var det bästa. Lydia tyckte att Rolle var alldeles för intresserad av den snygga damen.

 

Rolles matte hade med sig en fin boll.

 

Gul och fin, så den syns i snön.

   

En toppenboll, tyckte Lydia.

 

Men vart tog den vägen?

 

Ja, där var den ju!

 

Kul med vinterpromenad!

 

Framme vid Hundudden.

 

Det var varmt och skönt därinne, med det blev väldigt blött på golvet när snöbollarna på tassar och magar smälte. Stort och rymligt också, det märktes inte att det var åtminstone tio hundar på besök.

 

När jag får följa med kanske vi kan sitta på uteserveringen? Fast det dröjer nog ett tag till.

 

Ja, sen var det bara att promenera tillbaka till tunnelbanan.


Av Lydia - 16 februari 2012 22:30

I morse strålade solen så matte tog med kameran på morgonpromenaden. Vi gick till hundrastgården och för lite morgongymnastik.

 

Soligt och några minusgrader. En härlig morgon.

 

Fast Lydia och jag hade helt olika uppfattning om hur man bäst fördriver tiden i rasthagen. Jag tycker att man ska ska strosa runt och kolla in vilka som varit där de senaste dagarna.

 

Lydia tycker att man ska leka och brottas och jaga varandra.

 

Kom igen, gubbe, säger hon. Jag bara viftar avvärjande med tassen.

 

Men hon låter sig inte avskräckas.

 

Hon knuffas och bråkar, som vanligt.


Här är fler bilder. Om du klickar på dem blir de större:

               


Efter en stund kom vår kompis Nisse till undsättning. Toppen, då fick jag lite lugn och ro medan han jagade Lydia runt hagen.

       

Nisse är stor, men jättesnäll.

 

Jag gör en id-koll, för säkerhets skull. Nisses andedräkt står som ett rökmoln ur munnen.

 

Nisse gillar också snö.

 

Lydia gillar att springa, oavsett underlag.

Jag tog det mest lugnt medan de rasade runt, men så tog Nisses husse fram en rolig leksak.

 

Den där vill vi också ha, sa Lydia och jag och satte efter honom.

 

Jag har erövrat skatten.

 

Nu är den min, bara min.

 

Lydia var också intresserad.

 

Snäll som jag är lät jag henne låna den en stund. Men då ville Nisse ha tillbaka den.

 

Ge hit den, sa han till Lydia.

 

Och hon kastade en blick på Nisse, och tappade leksaken i blotta förskräckelsen.

 

Nisse blev glad när han fick den tillbaka!


I kväll har matte och Lydia varit på lydnadsträning i tältet igen. I kväll kom agilitygungan fram, och gissa och Lydia blev rädd när den smällde i marken. En ovanligt högljudd gunga var det. Undrar om Lydia kommer att kunna tävla i agility nån gång, om hon ska bli så rädd för gungan?


Av Lydia - 7 februari 2012 19:25

I dag hittade Lydia ett smithål ut från vår rasthage. En tuja som håller på att åldras har glesnat lite och i dag hittade Lydia in i busken och ut på baksidan. Hon följde väl spåret av grannens katt som brukar ta den vägen in till fågelrestaurangen.

Så när matte tittade ut i hagen såg hon bara mig, ingen Lydia. Hon ropade och väntade några minuter, utan resultat. Då tog hon på mig kopplet och så gick vi ut på gatan. Där kommenderade hon "skall". Och när jag skällt några gånger kom Lydia sättande från en av granntomterna. Hon vill ju alltid vara där jag är.

Så nu blir det inget släpp i rasthagen förrän kryphålet är tätat. Synd för jag tyckte att inkallare var ett lönsamt och lagom lättsamt jobb.

 

Så här mycket snö var det i vår hage 7 februari för två år sedan. I år det knappt sporredjupt.


Nu i kväll är det bara minus fyra grader ute. Rena värmeböljan.

Av Lydia - 5 februari 2012 16:45

I dag var det lite kallt om tassarna.

 



-19,9 i morse, kallaste natten den här vintern.

 

Därför tog vi rocken på under morgonpromenaden. Visserligen har vi värmande päls men det kan behövas lite hjälp att hålla värmen i bland.

Men mitt på dagen hade temperaturen stigit till -7 så då kändes det riktigt varmt och skönt, även om det inte var lika soligt som igår. Då fick nya kameran följa med på lunchpromenaden.

 

Snön hade lagt sig på Mälarens is och vi vågade oss ut en liten bit, även om det kändes lite oroligt. För en dryg vecka sedan var det fortfarande isfritt på sjön.

Men vi träffade en skidåkare som hade provborrat på flera ställen och kommit fram till att isen var sju-åtta centimeter tjock så vi vågade oss på en springtur.


Här är några fler bilder. Om du klickar på dem blir de större.

       


 

HUSSE!! Vi kommer!

 Det blev ingen sökträning i går, inställt på grund av kyla. Och matte och Lydia hoppade över agilityträningen i kväll, för det var så kallt. Men det är mygg- och fästingfritt  


Som ni ser så har jag förnyat bloggen lite. Jag tyckte det var hög tid. Och bra att passa på nu när kylan nyper till och gör promenaderna kortare. Fast snart så hoppas jag kunna byta ut vinterbilderna mot blåsippor och badutflykter.







Av Lydia - 1 februari 2012 19:57

Nu är det ny månad. Februari. Undrar hur den kommer att arta sig? På nyheterna ikväll pratade de om snökanon österifrån. Annars tycker jag det räcker bra med snö som vi har det. Inte så djupt, utan man kan lätt ta sig fram, och tillräckligt mycket för att man ska kunna äta sig otörstig under promenaderna.


Matte har slagit till och skaffat sig en ny kamera. Hon har funderat länge, och nu hade de extrapris i måndags på Rajala Foto. Så nu har hon fullt upp med att lära sig nya knappar och funktioner. I går fick den förlja med ut på promenaden, så här kommer ett litet smakprov:

 

Isen har lagt sig på Mälaren.

 

Undrar om den håller att gå på?

 

Lydia vågar sig försiktigt ut. Men matte håller i kopplet, för säkerhets skull.

 

Jag kikar lite på avstånd. Det ser inte helt tillförlitligt ut.

 

Vackra isformationer har bildats vid stranden.

 

Vackert.

 

Konstigt, här brukar ju jag ta ett dopp, tänker Lydia. Hon var så liten förra vintern så hon har nog glömt att det var is på sjön då.

 

På vägen hem tog vi paus vid Gropen och kastade lite boll.

 

Hallå där, det var min tur att fånga bollen!

 

Hoppsan, vart tog den vägen? Ja, där var den!

 

Hopp och skutt

 

Här kommer jag med bollen!

 

Hallå, vänta på mig, ropar Lydia. Hon vill ju alltid hänga mig i hasorna och se vad jag hittar på.


Ja, ni tycker nog att bilderna liknar de som matte tog med gamla kameran? Ja, motiven är i alla fall desamma. Förhoppningsvis ska den nya kunna ta bilder även när det är lite dåligt med ljus. Och bara matte lär sig alla inställningarna, så ska det nog bli bra bilder. Än så länge kör hon mest med automatik.


I dag åkte vi ut till Haninge BK för att träffa Rolle och Ressu. Då tyckte matte det var så kallt, att nya kameran fick stanna hemma. i stället tog hon med den gamla.

 

De har allt fått lite mer snö i Rolles och Ressus trakter.

 

Riktigt vintrigt var det.

 

Lydia och Rolle drog järnet som vanligt.

 

Lika ystra som när de var små. Inte kan man tro att de fyllde 18 månader i går.

 

Rolle ser lurig ut.

 

Buäääähh...nu kommer jag och äter upp dig!

 

Ressu ser snäll och mild ut som vanligt. Han har kopplat på värsta tiggar-blicken. Hur kan någon motstå den?

 

Lydia har inte tid att tänka på godsaker.

Matte hade förresten tänkt bada och klippa henne den här veckan, men det passar ju inte så bra nu när det börjat bli kallt.


Efter promenaden tränade vi lite lydnad vid klubbstugan. Lydia lyckades faktiskt jobba lite fastän Rolle var på samma plan, men först sedan matte sagt till på skarpen.


Ja, det var väl allt för i dag. I morgon är det lydnadsträning i tältet. Om det inte har begravts av snökanonen, förstås.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards