Doggblogg - om ett hundliv

Alla inlägg under september 2012

Av Lydia - 30 september 2012 21:27

I dag skulle jag ju ha gjort min rallylydnadstävlingsdebut, men matte fegade ur och strök oss. Vi åkte dit och tittade i alla fall, och både jag och Lydia fick ett litet träningspass vid sidan av. Matte var rätt nöjd med avhoppet, när hon såg hur duktiga alla var. Och tysta. Nästan alla i alla fall.


Jag lovade ju lite bilder från mattes och husses skärgårdstur i går, och de kommer här:

 

De åkte iväg med ornitologiska föreningen och båten Josephine. Dagens mål var Svenska Högarna i yttre skärgården.

 

Men de kom inte närmare Svenska Högarna än att de kunde se fyren i fjärran. Skepparen bedömde att det var för grov sjö för att korsa den sista fjärden. Inte för att båten inte skulle klara det, men för att undvika sjösjuka passagerare.

 

Men det blev en fin sjöresa.

 

De flesta sjöfåglar hade redan flyttat söderut, men 49 olika fågelarter noterades under dagen, även om alla inte såg alla fåglar. Här är det en korp som bråkar med en sparvhök.

 

Inte mindre än 16 olika observationer av havsörn gjordes, men de var retfullt nog alldeles för långt borta för att mattes objektiv skulle kunna fånga dem. De stora fåglarna blev bara små fluglortar mot himlen.

 

Den som kom närmast var en som slog sig ner på ett skär. Tyvärr för långt bort för att få bra skärpa. bilden är rejält uppförstorad.

 

I stället för Svenska Högarna blev det strandhugg på stora Vånskär.

 

Så här ser det ut när fågelskådare är på utflykt.

 

De skådade inte bara fåglar. Här en liten snok.

 

Och en vacker huggorm som inte lagt sig i vintersömn ännu.

 

Vackert mönstrad.

 

Men respektingivande. Bra med teleobjektiv.

 

Det är inte alltid lätt att skåda fåglar. Ser ni rödhaken på bilden?

 

Söta kungsfåglar, Sveriges minska fågelart, såg de flera av.

 

Näpen så det förslår.

 

De lockades fram av att en av guiderna hade med sig kungsfågelsång i en mobilapp. När han spelade fylkades kungsfåglarna omkring människorna. De trodde nog att de var några ovanligt storvuxna släktingar.

 

En riktigt härlig skärgårdstur på det hela taget, tyckte matte och husse. Och Lydia och jag hade en lugn och skön dag hemma med småmattorna, så oss gick det ingen nöd på.

Av Lydia - 28 september 2012 20:57

Hoppsan, så länge sen sist. Men dagarna går så förfärligt fort, så det är svårt att hinna med att blogga. De blir kortare också, dagarna, och vi har passerat höstdagjämningen. Fortfarande är det ganska varmt ute, men löven börjar skifta i gult och rött.

I går träffade vi Rolle och Ressu, men det blev varken bad, tryffelsök eller skogspromenad. I stället stod lydnadsträning på programmet.

 

Matte och jag tränade rallylydnad. Matte har ju anmält oss till en nybörjartävling på söndag, men jag har fått höra från en säker källa att hon tänker stryka oss från startlistan. Genrepet gick inget vidare.

 

Här sitter jag medan matte går runt mig. 

På rallylydnaden står det i reglerna att föraren får prata hur mycket som helst med hunden. Men tydligen gäller det ensidig kommunikation. Hunden får inte prata med föraren. Orättvist, tycker jag och protesterar. Högljutt.


 

Lydia tränade fotgående. 

 

Det börjar gå riktigt bra, tycker matte.

 

Stora kliv. Liten hund får snabba på för att hinna med. Ressus matte, som fotograferade, kommenderade lite när de gick. Jättesvårt för Lydia men det gick bättre och bättre.

 

Det gick bra även utan koppel, men matte ser ut som om hon har svårt att hålla balansen?


Som ni ser har Lydia blivit av med nästan all pälsen sedan förra inlägget. Och jag misstänker att det snart är min tur.


Jodå, lite tid för lek och bus för ungdomarna blev det också:

       

Fullt ös, medvetslös!


 

Förfriskningar ā la lagotto efter leken.


I dag har jag, matte och Lydia tagit en promenad i skogen i Vidja. Matte spanade efter trattkantareller men det var nog fel sorts skog för hon hittade bara fem stycken. Däremot fanns det massor av lerpölar, så i kväll är vi nyduschade allihop.  


I morgon blir det nog en stillsam dag. Småmattorna ska ta hand om oss medan matte och husse åker på en skärgårdstur. Kanske blir det någon bild därifrån så småningom. Till dess önskar jag er alla en trevlig helg!


Av Lydia - 14 september 2012 22:30

Nu var det verkligen länge sedan jag berättade lite om mitt liv. Det beror inte på att det inte händer något, utan snarare att det händer så mycket att vi inte hinner blogga. Terminen är igång och vi har fullt upp med vår träning. Lydia tränar sök och lydnad och jag tränar rallylydnad. Det är riktigt skoj. Matte tycker också det är kul, ja faktiskt så kul så att hon har anmält oss till en tävling. fast vi bara gått fyra gånger på kursen. Bara tre faktiskt, för första gången fick ju Lydia vara min stand-in. Matte är optimist men jag vet ju hur det blir. Jag grejar det lätt, men hon snubblar över sina egna fötter och kan inte skilja på höger och vänster. Och så blir det jag som får bära hundhuvudet - som vanligt.


I dag har det varit lite höstrusk, men senaste veckorna har det varit väldigt somrigt vissa dagar. Då har vi passat på att bada.

 

Här är Lydia och jag i Mälaren i förra veckan. Men i går var det bättre upp. Då åkte vi på utflykt till havet med Rolle och Ressu! Nu blir det bildstorm - de flesta har matte tagit men några har vi fått låna av R & R-matten.

 

Soligt och skönt. Matte hade lite för mycket kläder på sig. Hon trodde det skulle blåsa kalla havsvindar, men det var varmt i solen.

 

Först var vi vid hundbadet, där det gick lite vågor. Här är det Ressu som kastat sig i det glittrande vattnet.

 

Jag älskar att simma ut och hämta badleksaker.

 

Ressu älskar också att hämta grejer, så ibland får vi tävla.

 

Det värsta är att Rolle också har lärt sig att simma, så nu vill han vara med och konkurrera.

 

Fast Lydia har inte lärt sig att simma än. Men på land vill hon vara med och busa. Här försöker hon få igång Ressu.

 

En höger rakt i nyllet? Är det en lekinvit?

   

Han är snäll och ställer upp på lite bus, fast hon är framfusig.

   

Han lär henne att gräva gropar i sanden också.

 

Härliga gräsytor att springa på när man tröttnat på att bada och gräva.

 

Det är väldigt långgrunt i Östnora.

 

Det är bra med en långgrund sandstrand, för då behöver inte Lydia vara rädd att hon inte ska bottna.

 

Lagom djupt för Lydia.

 

Man kan gå och strosa i vattnet.

 

Ressu passar på att spåra lite.

 

Fast man får ganska mycket vatten i näsan när man gör det.

 

Och man kan göra strandfynd.

 

Bara en tom plastflaska, inget för mig.

 

Ressu försökte ta den, men blir trängd av Rolle.

 

Till slut är det Lydia som lägger beslag på den.

 

En mycket behaglig dag vid stranden. Och vi hade med en hel del av den fina sanden hem. Lydia lämnade lite av den i husses fåtölj. Det tyckte han inte om. Kan ni fatta det?



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Väder

Vädret Stockholm

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards